2011-04-07

Babymobil...

För någon vecka sen såg jag en så söt mobil på Emmas blogg... "I EMMAS VITA HEM" och blev så inspirerad. Med hennes underbara idé i huvudet har jag nu skapat med ståltråd i flera dagar... hon gav mig pyssel lusten tillbaka och när den infinner sig i kroppen och knoppen min mår jag som allra bäst. Jag älskar att skapa... och med ståltråd kan man verkligen skapa, det är så tacksamt! Tusen tack än en gång Emma för att du visade din fina mobil!

Jag föll som sagt handlöst för hennes egen designade verk och gjorde en liknande mobil till lille prinsen. Nu hänger den över hans säng och ger den mest sagolika stämning i sovrummet... lillen då, ja han älskar den! Han ligger och tittar med stora ögon varje kväll innan han somnar.

Jag gjorde på samma sätt med denna som jag gjorde med "solfångaren" jag visade i förra inlägget.

1. Först snurrade jag till två ringar och kraftig ståltråd... en större och en mindre, som jag sen lindade med glödgad tunn ståltråd. På denna mobil lät jag den stora ringen hänga överst...

2. Knöt sen ihop ringarna med tvinnad tunn ståltråd och gjorde små snurrar som avslut. Jag gjorde ståltråds längderna mellan ringarna 20 cm långa till babymobilen.

3. För dekoration och ytterligare stadga knöt jag sen linsnören mellan varje ring.

4. Dekorerade sen med olika glasprismor...

5. Sist men inte minst har jag knutit i minnen från graviditeten och min egen tid som baby. Bolan som plingade på min mage hela graviditen plingar nu i mobilen när man sätter lite snurr på den... mina silverskedar jag samlade på som liten hänger uppknutna med band, ett silverhalsband med en liten nalle från morfar hänger där i... och i mitten en liten teddybjörn som Linnea hade när hon var bebis.

6. På med snören för upphängning och i med en krok i taket

7. Klart!

Det roliga är att man hela tiden kan byta föremål i mobilen... nu är han ett litet knytt och då blir den söt, men om några månader ska jag tuffa till den med små flyplan i plåt och annat grabbigt.










LinkWithin

Related Posts with Thumbnails