tisdagen den 7:e juni 2011

När drömmen blir sann...

Igår förändrades livet.... drömmen om ett hus blev sann! I augusti flyttar vi till landet, till ett gult litet hus med fruktträdgård, alldeles intill en badsjö...

Jag kan knappt tro att det är sant... som vi längtat! När det var som mörkast kände jag bara Näääe, nu klarar jag inte mer, ska oturen aldrig ta slut! Vi bestämde oss... bestämde oss för att trotsa oturen och pröva lyckan! Tyckte hela familjen att det får det vara nog med statsluft nu och satte upp ett mål att inom ett år ska vi ha köpt hus... målet nåddes dock redan efter ett par veckor och här står vi nu som alldeles nyblivna husägare! Bambi på hal is, javisst... men lyckan är omätbar!

Drömhus, nej något sekelskifte slott är det inte, men ack så rart och med potential att bli ett oss riktigt kärt! Huset är lite ledset nu... behöver kärlek och omvårdnad... men grunden är fin och många gamla detaljer finns bevarade från byggåren 1938-40. Under kriget användes huset som byns skola... så spännande med gammal historia bakom.

Husfärgen kan diskuteras, får vi lov kommer vi att måla om det... takkupa ska upp på övervåningen, fönsterspröjs ska monteras på alla fönster... de gamla trägolven som ännu ligger dolda under plastmatta ska tas fram och slipas och de som redan är framtagna ska slipas de också. Det ska tapetseras och byggas pärlspont.... köket ska bytas ut och byggas om... planritningen ska göras om... den oinredda källaren ska bli tvättstuga och bad... staket ska upp runt hela tomten, växthus/orangeri ska byggas till, en ny veranda ska upp på gaveln mot sjön... carport ska upp.... bla bla bla.... vi kommer att ha fullt upp! Men vi rusar inte...  vi räknar och skissar just nu på vår byggplan, men allt får ta sin tid och först och främst ska vi njuta av att vi har ett alldeles eget hus!

Trädgården är ganska stor och bjuder på härlig utsikt med vattenblänk och strandlinje... och här finns både äppelträd, körsbärsträd, vinbärsbuskar, krikonträd, syrenhäck, och perennrabatter! Jag rusar runt i ett lyckorus och nyper mig i armen!!!!


19 kommentarer:

Anna - MY LOVELY THINGS sa...

Åh grattis!
vad glad jag är för er skull!
jag har ju gjort samma resa jag med!
I år får vårt hus nya ögon!

Kram Anna

rosenälvorna sa...

Grattis till ert nya hus!!!! Härligt skönt för er och det ser ju jättemysigt ut//Christina

Anonym sa...

hm...som bebyggelseantikvarie vill jag bara informera dig om detta: ert hus har aldrig haft spröjs och inte heller pärlspont. Det var kraftigt ute och omodernt när huset byggdes.

Varför inte istället ta reda på vad som gällde när ert hus byggdes, ta reda på de kvali´teer och ideer som rådde då? Att bygga ett "lantligt pärlspontkök" i det huset blir en märklig pastisch och kullerbytta, men det är ju upp till er att avgöra. Hur ser köket ut nu? Kanske är det ett originalkök från tiden ni har?

Vad jag menar är: ta reda på ert hus hisoria, hur det har sett ut, forska om stilen och tiden, det blir så mycket roligare då att vara husägare. Gå varsamt fram! Lycka till, mvh Lisa.

Lisas torp sa...

Men ååååh, GRATTIS!!! Äntligen! Så härligt för er och huset ser jättefint ut på alla sätt och har potential, som du säjer! Så härligt med alla planer och funderingar!
Går själv i husdrömmar och har också ett gult på gång här - men betydligt äldre, som jag hoppas på allt vad jag orkar!
Kramar och lycka till, oavsett vilket kök ni bygger! Det kommer säkert att bli jättefint hur ni än gör - jag har ju sett så fint du har det i lägenheten!
Lisa

Ainosofia sa...

Hi Jenny,
a lot of good luck for the lovely house.

I can imagine how great it will be when you decorate it beautifully.

I'm very happy for you.

Ainosofia

Madame Petite sa...

Tack "Anonyma Lisa" för informationen! Det är både spännande och berikande med åsikter och historia.

Fönstren har förra ägaren blåst ur vartenda ett och idag sitter nya treglasfönster monterade. Köket är också utbytt någon gång på 80 talet tyvärr...

Eftersom vi älskar stilarna från 1600 fram till 20 tal kommer vi att slå en kullerbytta, opassande i vissa ögon och förskönande i andra... Vi hade gärna köpt ett hus från "rätt tid" men i den prisklassen vi måste ligga på och inom de områden vi kan bosätta oss har vi fått välja bort det då det är för dyrt. 40 talets strikta linjer och enkla sparsmakade inredning passar med mycket tycker vi... och stilen känns fortfarande gammaldags och genuin. Lite sekelskiftes romantik ger mer känsla och glädje tycker vi, men varsamt ska vi gå det lovar jag.

Funktionalismen sträcker sig ju mellan 1920-1970 och har varierande utformning... i 20-30 tals hus hittar man ju både spröjsfönster och vackra spegeldörrar på skåpen... något spontkök har vi inte planerat än, men inte heller släta 40 tals luckor. Stilen stramades till mer under 40 talet då kriget bröt ut som jag har förstått det. Men jag tycker inte det är fel med pärlspontväggar och spröjs i ett 30 tals hus även om det är sent 30 tal... tror tvärt om att det kommer få huset att blomstra.

Återigen, tack för ditt engagemang!

Vänligaste hälsningar från Jenny

Emelie sa...

Åh så alldeles alldeles UNDERBART! Jag förstår att du rusar runt i ett lyckorus och det tycker jag att du ska fortsätta med... =) Spring runt runt runt och skrik rakt ut vetja!!!
GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!! Tänk änrligen husägare...OCh ett litet tips på slutet - skynda långsamt!
;-) (Vem som helst kan gå under av renovering.)
stor kram Emelie

Magdalena sa...

Stort Grattis Jenny!!!

Snickaregården sa...

Åh vad roligt, Grattis!!

Kram Maria

Kristin sa...

Hej hej! GRATTIS till husköpet! Förstår att ni är hur lyckliga som helst, och jag är så glad för er skull, att det äntligen har blivit husägare av er! :-)

KRAM!
Kristin

Anonym sa...

Hej Madame jenny!
Som jag sett hur du gör när du gör, så kan ingen med rätta blicken tycka att det blir galet. För det första så är pärlspont något som använts i hur lång tid som helst, även idag som vi ser!!! Att bygga ett orangeri har väl inte med någon epok att göra?!?! Det är ett ställe att få njuta i o ett alldeles eget hus till dina växter vare sig det är ett sekelskifte hus eller ett hus från krigens år. Fattigdom o krigsbarn behöver vi väl inte bygga våra hus likt? Dessutom så tycker jag att om huset inte är så värst bevarat som tydligen inte köket är, att det då finns tillfälle att få till en dröm, go for it! Jag blir så trött när folk moderniserar gamla vackra hus i orginal skick o slänger in mosaik kakel o rostfritt o ek. Näe, jag tror dina tankar är helt rätt o att du inte ska vara rädd att följa din dröm. Snacka om spännande litet hus det där kommer bli! Lycka till med renoveringen som det faktiskt verkligen verkar behöva. Ska imorn ta o måla ett antikt mahogny skåp i gigantisk storlek i färgen PÄRLGRÅ!!!!! Beat that "antikvariologen" du! Hälsningar från funkiskiller

Hedvig och Jag sa...

Grattis!!!! UNDERBART! ska bli kul att följa dig!

Marie sa...

Ett stort varmt GRATTIS Jenny, blir så innerligt glad för eran skull!

Kram Kram
Marie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Stort grattis till er, de nyblivna husägarna!!! Vilket fint hus och vilket härligt utgångsläge! Med din blick för vackra detaljer och förmåga att skapa en trivsam atmosfär kommer det att bli ditt slott när du är färdig. Funderar lite på hur man väljer att inreda sitt hus...vi har en ordinarie 70-tals villa, men jag skulle aldrig i livet vilja ha kvar originalinredningen. Bruna skåpluckor; kakelmönstrad plastmatta i lejongult; brunt och olivgrönt; stormönstrad gul tapet; lejongula "vitvaror"; stormönstrat kakel i brunt, gult och olivgrönt; bruna snickerier; gröna heltäckningsmattor; gröna medaljongtapeter, lejongul toa, handfat och badkar; brunrandig heltäckningsmatta; vävtapet; plastmatta med furumönster...tror nog att jag vill bestämma lite själv hur jag vill ha det för att trivas=)

Lycka till nu med er planering och jag ser fram emot lite bilder inifrån!

Bamsekram,
Regina

Rosor och Spetsar sa...

Grattis Jenny, vad roligt.
Huset ser ju helmysigt ut och vilken dröm att det ligger vid vatten.
Härligt att drömmen inte var så långt borta.
Lycka till med alla planer.
Kram
Annelie

Gammelbålsta sa...

Grattis! Så himla kul för er.. Lycka till. Kram Aydan

Malin's Hus sa...

ÅH GRATTIS I MASSA!

vad underbart att ni äntligen har hittat ert drömboende!


det ser perfekt ut!!!!!

KRAM

LantlivsAnette sa...

Åhhh så vackert hus..vad jag är glad för er skull..!!! Huset är som en pärla!!!
Vad roligt att få följa med på renovering i huset...för du visar väl på bloggen !!
Kraaam Anette

Montebello Möbler sa...

Gratulerar så hjärtligt!
Det finns ju inget roligare än att äntligen hitta huset man älskar och verkligen KOMMER att älska när man fått göra iordning det precis som man själv vill.

Kram Malin

Related Posts with Thumbnails