torsdagen den 9:e februari 2012

Havre, honung, guld och vanilj...

...färger som värmer hjärtat mitt denna kylslagna afton!

Ibland banar livet vägar vi inte gärna vill gå men som inte går att undvika... en sådant vägskäl uppenbarade sig för mig här om veckan och jag har haft några tuffa dagar bakom mig. Har många tuffa dagar framför mig och har insett, återigen... att livet och hälsan inte är en självklarhet! Men istället för att se det i svart väljer jag ljusets väg och glädjer mig åt den gemenskap, kärlek, styrka och sanna vänskap som kommer med livets svåra utmaningar... att ha det svårt betyder inte bara elände, det kan också föra oss närmare varandra och ge oss klarhet i vad som verkligen betyder något. En påminnelse om att livet är en tid vi har till låns... och att den tiden behöver tas tillvara...

Jag vill tacka en speciell person i mitt liv ikväll... som hjälpt mig igenom veckan på det mest fina sätt man kan tänka sig. Hon har funnits i mitt liv i några år nu och vi har blivit något man kan likna vid "gamla hederliga brevvänner"... hon finns där alltid, långt bort men ändå så nära. Så lycklig för att livet förde oss samman. Förundras ofta över hennes enorma förråd av livgivande energi... vart fyller du det kära vän... det är alltid så till bredden fullt! Hjärta stort att omfamna hela världen, så mjuk och varm och klok. Tack underbara du för att du finns i mitt liv och tack underbara du för att du orkar lyssna. Du har gett mig sån inspiration, mörka dagar blev ljusa tack vare dig... du är guld... guldstänk i mitt liv!

Denna goa vän gav mig en gång en fransk broderad kudde, för att hon såg en gul lampa på en bild från mitt vardagsrum... ni har sett den här många gånger, den berömda kudden. Den innehåller alla färger jag vill omge mig med framöver. Havre, honung, guld och vanilj... det mjuka gula, engelskt röd, linne, creme och pudrigt rosa. Tog mig en tur i Lördags till en antikhandlare och fann några godbitar till vårt hem... behövde en stund för mig själv och något att skingra tankarna med. Strosade runt där i flera timmar och funderade på livet... på vägarna vi väljer, på vägarna vi inte väljer och på vägarna vi måste gå fast vi inte vill. 

Glad att jag får fortsätta min väg även om den stundtals är slirig...


Rosa sammetskuddar från HM Home, har köpt flera stycken... älskar dom! Guldbruna kudden med rosen broderi kommer från nerlagd butik i Äppelviken. Brokad pläd från Antikhandlare i Mariefred...
Gammalt träbord, i stort behov av renovering... inhandlat för nästan inga pengar alls i antikladan i Qvartinge... Flera lager färg ska bort för att få fram den vackra trärena ytan. Som det ser ut nu går färgen i smutig senap... under tjocka lager med senap är bordet röd målat.
På bordet... gammal tavla med guldram, engelsk gammal tvålask och gammal besticklåda fylld med silverborstar
Porträtt av ung dam... älskar gamla tavlor på damer...
Brokad pläden... precis den gula mjuka färg jag älskar! Blev fin tillsammans med sidenkudden på gästsängen...
Knappt användbar, men ack så vacker... som ett smycke... Ibland, om än väldigt sällan... får estitiken gå före praktiken.
Brokad pläden har två sidor... detta är framsidan, mjukt gul med inslag av pudrigt rosa... på baksidan är den linnefärgad med honungsgula blommor...
Nyinköpta Edward kristallkrona från Lyktan... väntar på upphängning i vardagsrummet...
Älskar dessa färger... engelskt röd, creme, honung och pudrigt rosa, färger som gör mig lycklig!

6 kommentarer:

Hem Ljufva Hem sa...

Så underbart klokt och varmt du skriver.Precis så är det och att omge sig med vänner då som kan pusha en uppåt är guld värt.
Dina kuddar är underbara!!!
Kramiz på Dig.

Fågel Blå sa...

Så vackert underbara bilder!!!!
Vilka ljuvliga kuddar!
Ha en fin Helg
Kram Kathrine

lisashus sa...

Fina ord och insiktsfulla! Vad det än är som har drabbat dej önskar jag innerligt att det vänder för dej och att du kan gå vidare med lättare steg!

Hel underbara bilder och kudden är sååå vacker tillsammans med allt det du tycker om!
Kram
Lisa

Rita sa...

Hi Jenny,
I've just discovered your blog and I'm so glad I have as it is an amazing place.
Love your photos - they are romantic and inspiring beyond words.
Kram
Rita

Alba Linea sa...

oooh i love love love all your pictures very much! thanks so much for sharing and have a great weekend! di
;0)

Anonym sa...

Tag hand om dig!/Susanne

Related Posts with Thumbnails