2012-03-02

Vår i köket....

I veckan köpte jag årets första lökar... har sparat lite på våren och försökt njuta av vintern, men nu är den här, våren har klivit över tröskeln! Blygsamt sätter den sina spår runt omkring oss... 2 mars idag och vi klivit in i årets första vår månad! Snödropparna blommar, fåglarna sjunger, ljuset flödar, snön smälter och vårvindarna blåser om knuten... för tillfället nästan storm!

Så nu är vintern över här hos oss, iallafall i inredningen... nu blommar det i varenda kruka här hemma och jag är i full gång med skisser på våra inplanerade utomhus projekt till sommaren. Vi kommer inte kunna satsa helhjärtat på trädgården i år då det fortfarande är väldigt mycket kvar med huset, läs då väldigt med understruken text.. Det som ligger närmast i tiden utomhus är bygge av sandlåda och gungor, staket, plank, grind och carport... och ommålning av fasaden. Så några större förändringar på tomten kommer det nog inte räcka till i år och säkert inte nästa år heller. Kommer satsa på att lappa ihop den uppgrävda gräsmattan och våra demolerade grusgångar efter ingreppet med avloppet i höstas. Sen blir det lite fina krukor i grupper och ett par mysiga sittplatser som pengarna får läggas på i sommar...

Fick så fina bilder skickade till mobilen idag från två goa vänner med vackra hortensior ... är så sugen på det nu jag också, stora rosa hortensior och nya krukor! Vill ha höga krukor på fot och ett par lägre urnor, gärna i handgjord keramik... En ny kruka har jag iallafall och det är den på bordet från Sturehof krukmakeri, min första handdrejade blom kruka och jag är så lycklig för den. Nu ska jag spara till fler... :)

Jo det skulle jag säga också till er som inte sett... jag kör en liten tävling här på bloggen nu! Släng in en kommentar HÄR och tävla om priser från Anna Fleberg och Olsson & Jensen! Dragningen sker 8 mars.

 Vår på bordet med vita pärlhyacinter, vit keramik, dragerade marsipan ägg och gamla franska prydnads tuppar..
 Tupparna är inhandlade i butiken Fågel Blå
 Iden med godisägg i kammarstaken har jag hämtat från min goa vän Caroline... blev så sugen när jag såg hennes inlägg, kolla HÄR! Den ljusstaken hon köpt går inte av för hackor heller, den står på önskelistan... Min lilla kammarstake kommer från keramiker Ulrika Bruderle och är en present från en mycket kär vän!
 Spjälkorgarna kommer från Jysk... älskar dom och så billiga också, inte klokt vad fina saker man kan hitta utan att behöva lägga ner en förmögenhet. sånt gillar vi :)
 På kökshyllan... Örtkrukan från keramiker Ulrika Bruderle 
 Ny i samlingen...
 Vår vän Viking i vårskrud... som han betytt mycket för oss denna vinter! Tackar gud för att vi har haft möjlighet att elda under de veckor vi varit tvungna att stänga av el och värme för bygget.
 Längtar till lördagsbrasan... helg frukost här vid köksbordet med knastret av sprakande ved och doften av brasa är som balsam för själen. 
 En gammal sås terrin full med pärlhyacinter... inköpt på Överjärva Antik...
 En kopp kaffe över skissblocket... här planeras de kommande bygg projekten...
 Kopp i cremevit keramik från Pastellhörna i Mariefred... anteckningsblock från Mångfaldens hus i Nykvarn
 Jag dricker kaffe i mängder... kan inte hejda mig, älskar denna dryck... dag som natt! Kaffetant är jag, en obotlig en...
 Nyputsad och uppskruvad... vår gamla kökskrona har funnit sin plats i huset äntligen... efter några månaders inackordering i vardagsrummet...
 Det är första gången i mitt liv som jag köpt vita pärlhyacinter... så märkligt men det har inte blivit av förr!
 De franska gamla tupparna är härliga... de blir ett troget par på kommande Påskbord!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails