söndagen den 20:e maj 2012

Gustaviansk bondromantik i köket...


För några veckor sen byttes våra relativt nyinköpta kökmöbler ut mot ett gäng trofasta tjänare från förr... Vårt tidigare bord var nytillverkat och höll inte måttet i kvalitet så det fick åka tillbaka till fabriken. För att inte råka ut för samma sak igen satsade vi denna gång på ett gammalt bondbord med träplugg som hållt för tidens tand utan minsta förfall sen 1800-talet... stolarna är är gamla NK stolar i gustaviansk modell med rotting i ryggen och stoppad sits. Otroligt fint hantverk på lite äldre möbler jämfört med nytt... inte utseendemässigt alla gånger men hantverksmässigt! Har alltid älskat såna stolar och har drömt om såna... hade en dröm om stolar i liknande modell fast med krön på toppen, men dessa duger gott.. sitsarna ska kläs om... under kjolarna döljer sig sammetsliknande kungsblå sitsar. Jag vill ha linnesitsar, men det lär dröja...

Nu går jag i funderingar... ska möblemanget behålla sin trärena finish eller ska det målas? Bordet skulle behöva färg som skydd mot fett och väta då det blir märken och ringar i det torra träet, funderar på linnegrå linolja, creme skulle också vara fint... Stolarna skulle vara vackra med målad ram och lite sliten finish över rottingen. Men det är svårt att sätta penseln på gamla trotjänare nu för tiden tycker jag, det tar emot. Vad tycker ni?

Nu ska vi snart ut i blomsterprakten och humlesurret... Linnea och jag ska på loppisäventyr, det är säsongsstart för många antiklador i helgen och det kryllar med roliga blomstermarknader och aktiviteter i småbyarna runt omkring. Älskar att bo på landet, det är så underbart! Det är för mig höjden av livskvalitet och lycka... ett lyxigt sätt att ta tillvara varje sekund livet erbjuder. Är så tacksam för att vi fick möjligheten, för att vi kan se fram mot en första sommar i ett eget hus... med egen trädgård!

Kanske ska tillägga också för er som undrar över tystnaden senaste månaden... vi har varit vråååål sjuka hela familjen och barnen är inte friska än! 5 veckors dunder förkylning som aldrig går över! Har varit totalt utslagna... och inte utanför grindarna knappt sen i påskas. Nu börjar det bli bättre tack och lov!

 Gustavianska gamla NK stolar med rottingrygg och stoppad sits.... Blocket fynd!
 Gammalt bockbord från 1800-talet... kommer från en gammal gård... även det inköpt på blocket!
 Kraftiga såpade plank... träet är dock torrt och skulle behöva skyddas mot väta och fett...
 I framtiden ska stolarna kläs om, under de vita kjolarna döljer sig en kungsblå sammetssits...
 Nytt på hyllan är ett gammalt tråg som det serveras nybakat bröd i när vi myser lite extra...
 En ny passion... gamla äggkoppar! Så sött på hyllan och kul att samla på...
 En liten hjälpreda som älskar att hänga i köksskåpen.... :)

6 kommentarer:

Ainosofia sa...

Hej Jenny,
en trevlig söndag till dig!

Vackra stolar - jag gillar det mycket.

Ditt hem är så vackert <3

lisashus sa...

Så vackra dina gamla möbler är och jag förstår att du tvekar när du vill måla dem. Säkert finns det färger och medel som pasar det gamla träet och du verkar vara en klok person som vill förvalta det gamla på ett bra sätt. Vackert är det hursomhelst!

Din hylla i köket är ljuvlig med så många fina saker och en liten hjälpreda har du också!

Ja, visst är det härligt att bo på landet, speciellt den här tiden när allt är som allra vackrast! Så spännande att få uppleva er första sommar med nytt hus och trädgård!

En fortsatt skön helg önskar jag dej!
Kram
Lisa

Kristin sa...

Hej du, jag hoppas du mår bra och har det bra, nu när det varit så lång bloggpaus. Har tänkt på dig lite då och då!

Bordet skulle jag låta vara som det är, kanske förhöja lystern i det genom att behandla det med linolja. Då kommer det bli mer motståndskraftigt mot väta och det blir inga ringar etc på skivan. Så har vi gjort på vårt bord här hemma och det klarar slabb och gröt och gud vet vad ;-) Vill du ha något som ger lite mer färg kan man ju tillsätta pigment i oljan. När sedan skivan blir lite matt är det bara att olja en gång till.

Rotting har jag ingen erfarenhet av så det vet jag inte alls hur man gör med det...

Jättefint och snyggt var det i alla fall, era matsalsmöbler!

Kram Kristin

Tinas vita bo sa...

Supersnyggt bord!!
och så mycket vackert du har i hyllorna!! :0)

ha en underbar söndag
Kram Tina

G:a Affären sa...

Det var ett fint köksbord och stolarna blev en härlig kontrast till. Jag hör att du är tveksam till målarpenseln och det är jag också.
De öppna hyllorna gillar jag också, speciellt fint är att du varvar porslinet med trä, glas och lite plåt. Jag tycker det förhöjer och lycka att ha en liten hjälpreda!
Kul att ni trivs med att bo på landet, det måste vara spännande att se vad som finns i trädgården.
/Cia

Spets och Silver sa...

Mycket vacker matgrupp. Jag hade inte målat om. Att du vill klänom stolarna kan jag förstå.

Kram Nette

Related Posts with Thumbnails