söndag 17 juni 2012

Sommar lunch...

En krämig len potatis och grönsakssoppa smaskade vi i oss till lunch idag jag och lilleman, vi lunchar ofta ihop han och jag :). Värmande och gott med soppa en så regnig dag som denna... och så enkelt att laga. Våra barn älskar soppa med nybakat bröd, vi vuxna också så det serveras ofta här. Mellan skurarna idag har vi varit ute och skördat ett rejält fång sparris som ska läggas på grillen till kvällen.... och jag har just skrubbat av en stor bytta färskpotatis som ska bli smarrig potatissallad. Nu öser regnet ner igen... toppen för vår nylagda gräsmatta på framsidan, den börjar sätta sig fint nu.

Kramar till er goa söta vänner och tusen tack för fina kommentarer och svar på frågor, ni är guld! Extra stort tack till dig Marie... vilken toppen beskrivning!!! Jag började klä av en stol igår men upptäckte tyvärr att det inte fanns någon domestik under... himla synd, men men. Ska försöka klä om själv istället för att lämna in som du sa.... eftersom det är så dyrt, gäller bara att våga börja!

Sen en liten instickare... var och hälsade på hos en granne igår och fick så fina tips och idéer till ett nytt projekt jag är i färd att sätta igång med och som kommer visas här sen. Läser du här "M" så vill jag tacka dig tusenfallt för tidningarna och önska er välkomna hit när ni vill på fika!

Receptet på goda lunch soppan kommer här!

LEN POTATIS & LÖK SOPPA MED PARMESAN
* Ett gäng mjölig matpotatis, 6-8 beroende på storlek
* Två stora gula lökar
* En purjolök
* Några buketter broccoli, jag använder fryst broccoli...
* 3 st hönsbuljong
* 3 dl vispgrädde
* 2 dl färskriven parmesan ost
* Persilja

1. Koka upp ca 2 liter vatten tillsammans med buljongen
2. Skala potatisen och skär i tunna skivor
3. Skala och hacka löcken i rejäla vitar
4. Skölj och skär purjolöken i rejäla bitar, koka med hälften av purjon tillsammans med potatisen och spara resten till senare.
5.Koka lök, purjo och potatis i ca 15 min och lägg sen i broccolin och resten av purjolöken, låt sjuda 5 min.
6.Tillsätt grädden och mixa soppan lagom krämig med stavmixer eller elvisp.
7. Tillsätt till sist parmesanosten och massor av hackad persilja

Toppa med en klick creme fraiche och servera med varmt nybakat bröd, gott också att riva extra parmesan och toppa soppan med!










8 kommentarer:

Kristin sa...

Hej Jenny! Ah, rackarns alltså... så synd att det inte går att hitta rostygerna här i Sverige. Jag såg dem på Cottage and Roses och det är inte dem jag är ute efter, tyvärr, vare sig färgen eller mönstret... jag ska dock kolla hemma här i vår lilla stads tygaffär, de har förvånande bra sortiment och även om jag vet att de inte har just Cabbages and Roses tyger så har de kanske något åt det hållet. Får jag tag på något bra kan jag skicka små prover till dig. Annars funderar jag allvarligt på att beställa i engelska webshoppen. Jag har handlat tidigare i engelska nätbutiker och det har funkat utmärkt, nu senast fick jag dessutom ringa butiken ett antal gånger för det blev strul med mitt kortnummer - det hade jag inte väntat mig och jag kan säga att jag var lite nervös för det jag handlat var ett engelskt visningsträns till mitt ettåriga sto och de fackuttrycken är inget jag slänger mig med dagligen ;-) men allt löste sig till slut, det visade sig att de skrivit in fel expiry date på kortet.

Hmm, du kanske tror jag härmar dig som en riktig copycat nu, men jag har funderat på att sätta tyg innanför mina vitrinskåpsdörrar i köket. Hur har du fäst tyget? Med sådan där "resårlina" (vet inte vad det heter "på riktigt) eller? Har du tagit 50 eller 100% mer tyg än vad bredden är på luckan? Jag ska försöka hitta ett glest och sirligt tyg på ovannämnda tyghus och funkar själva modellen och arbetssättet, ska jag göra "gardiner" till luckorna och även till våra små kattvindsfönster på andra våningen så man inte ser in i t ex vår röriga garderob eller rätt in på sängen.

Så stor din son har blivit nu. Mysigt att sitta inne och äta soppa när det regnar. Här har vi haft lite "av-och-till-väder" men det hänger åska i luften och jag har huvudvärk. Vore skönt om det kunde åska loss så det blev friskare luft sedan.

Nähä, nu ska jag ta upp Matilda ur badet och sedan blir det kvällsmat.

Kram på dig och vill som vanligt säga att jag njuter i fulla drag av dina fina, stämningsfulla bilder!

/Kristin

Ainosofia sa...

<3

lisashus sa...

Ljuvliga bilder, som vanligt! Det riktigt skimrar om dem! En god potatissoppa eller vichyssoise, som den ju heter på franska - vad kan väl passa bättre en regnruggig dag som denna! Gott och rart sällskap har du också!
Kul att du fått många bra tips också!

Här upphörde regnet och vi fick lite kvällssol! Hoppas du också fick det.
Kram
Lisa

Fågel Blå sa...

Åhh så härliga bilder,,, vilken god soppa, måste jag bestämt prova, tack för att du delar med dej av receptet!
och sån söt liten pojke där på bilden, han ser så glad och nöjd ut.
Önskar dej en fin Midsommarvecka
Kramar Kathrine

helle sa...

Lyder både lækkert og hyggeligt!
Kram

mormorMärtas sa...

Jag älskar dina bilder♥
Jag vet att jag har sagt det förut... sådan stämning...
Hoppas det blir lite fina bilder på hjärtat som du vunnit hos mej. Grattis! Skicka mej din adress så kommer det snart i brevlådan.
Kram Annika

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag skulle gärna äta lunch med en så söt och go liten kille :)

Så synd att det inte fanns domestik under tyget... Det var tydligen ingen riktig tapetserare som gjort det där... Men nu får du bli tapetserare istället:)) Du kommer säkert att fixa det, du är så duktig! Här kommer en lyckospark till dig!

Kram
Marie

Lina sa...

Hej!

Älskar du - liksom oss - gammal och nött heminredning?! Vi har en nystartad blogg där inläggen är fullkomligt PROPPADE med inspirationsbilder, tips och Gör-det-själv (tutorials)! Vi har också en Till-Salu-kategori med väl utvald och helt unik heminredning!
...för de som inte vill missa ett enda inlägg finns vi på Bloglovin! VÄLKOMMEN IN!!!
Ha en kanondag! KRAM // Lina

PS. Gillar du tatueringar finns en något äldre blogg smäckfull av tips, målningar, äventyr och Requests! ;) ...funderar du på en tatuering men inte hittat det perfekta motivet? Tveka inte på att höra av dig! ;) http://liinanonstop.blogg.se

Related Posts with Thumbnails