2012-07-12

Fotografering... mitt livselixir...

Ibland när man är som minst förberedd och inte alls har fotografering i tanken dyker tillfällen upp som man bara måste fånga... dessa tillfällen styrs ofta av ljuset. Ljuset kan vara så enastående vackert och knocka mig fullständigt med sin magi... och att försöka fånga det på bild är en utmaning och konst som kan tränas i det oändliga....men ibland har man ett uppdrag att genomföra och kan inte låta fotograferandet lämnas åt tillfälligheter.

I dagens inlägg vill jag berätta lite om hur jag tänker om fotografering och hur jag använder ljuset...

Att fotografera interiör sommartid är inte så enkelt som man kan tro, dagsljuset under soldränkta dagar fräter ut bilderna och kontrasten mellan ljust och mörkt blir för skarp... det är svårt att exponera rätt och få en fin bild utan avancerad efterredigering.. Disigt dagsljus fungerar bra men ger fortfarande ett kraftigt skarpt ljus utifrån vilket medför problematik då man vill fotografera i riktning mot ett fönster. Ibland kan en fördragen gardin hjälpa till att tona ner solfläckar och ge ett mjukare ljus, men det är ju inte alltid man kan göra så heller. Översiktsbilder är svårare än närbilder då översiktsbilden innehåller fler ojämnt ljussatta ytor med kraftiga skuggor och högdagrar...

Morgonljus och kvällsljus är det bästa... och har man tid kan man prova att fotografera olika rum under olika tider på dygnet för att lära känna ljuset och hur rummen ter sig i de olika vädersträcken under dagen. Lär känna ljuset och anpassa fotograferandet efter det om du kan, det brukar ge fina resultat.

Att kliva upp i gryningen för att knäppa några bilder är väl inte prioriterat alla gånger, men väl värt det om man orkar! Jag är glad för att jag får tillfälle ibland, för inget är så magiskt som gryningsljuset... mjukt, smekande och fjäderlätt. Jag önskar jag kunde fota under denna tidpunkt mycket oftare!

Bilderna i detta inlägg är fotade redan klockan 05.00 på morgonen. Vårt vardagsrum ligger i riktning med fönster mot öst och syd och dagtid är solljuset in så knivskarpt från de stora fönstren i söder att delar av bilderna fräts ut...  kvällstid fungerar bättre än dagtid, men då är det egentligen lite för mörkt då solen gått förbi och rummet ligger i skugga... 

Att fotografera med det befintliga ljuset som enda verktyg är som att måla tavlor för mig... jag älskar att skapa magi och de gånger jag själv anser att jag lyckas blir jag salig. Fotografering är mitt livselixir, min egen magiska värld jag kan drömma mig bort i en stund... som en slags terapi, där allt annat läggs på hyllan... där jag får tillfälle att uttrycka min kreativitet och passion.

Ett av mina favoritställen i huset... fönstret ut mot sjön...
För första gången på länge har jag bytt ut något på bordet och fixat något nytt... den antika stumplyktan är ett Tradera fynd. Den cremevita järnurnan kommer från Gripsholms vävarestuga.
Den blommiga gamla asken kommer från Mångfaldens hus i Nykvarn... fatet på fot kommer från egna butiken.
Torkade rosor istället för levande blomma... har inte kommit mig för att handla något nytt till krukorna på ett tag.
Vy mot fönstren i söder... som är dränkta i sol dagtid. På morgon kvisten ser man grönskan utanför utan att behöva redigera!
TV-skåpet i mjukt gyllene morgonljus... den här delen av rummet är svårfotograferad annars..

...Och för den som orkar och inte har något bättre för sig följer några tankar om livet jag gärna delar med mig av... vet inte om detta är provocerande i vissa ögon men känner att någon gång får man väl lov att vara det också, jag bjuder på det... Min tanke är bara att utbyta lite funderingar med er, kanske är jag ensam med mina tankar... kanske är jag det inte. Men att skriva om livet känns viktigt ibland...

Som småbarnsmamma kan det vara oerhört svårt att få tiden att räcka till annat än barnen och hemma sysslor. Men att avsätta "egentid" för mina intressen är viktigt för mig, jag lever för min familj... men jag lever också för min egen skull... och för att orka vara en god engagerad mor och lycklig positiv "fru" behöver jag gynna mina egna intressen då och då. Jag pratar inte om några stora förändringar utan bara små... bara något/några tillfälle i veckan då jag bara kan göra något för min egen skull och inte bara för andras. Jag har varit dålig på det förr, men har insett att det är något jag verkligen behöver... jag vill inte bara finnas till för andra, jag vill också finnas till för mig själv och jag måste bli bättre på att ställa krav och inte bli tagen förgivet. Den enda som kan förändra mitt liv är jag själv, ingen annan gör det åt mig! Jag vill inte vara en gnällig fru och uttröttad mamma... jag vill vara mig själv, glad och pigg och full av lust och energi!

Tror att det i sin tur ger utdelning i relationen... man ska ta hand om sig själv! Låter så oerhört klyschigt det här med egen tid, men för mig känns det så rätt! Det är ett steg i rätt riktning för mig... Män brukar vara bättre på att bejaka sig själva, bättre på att ta plats... de tummar sällan på sina intressen och behov för någon annans skull och det är bra! 

Mina tankar kring detta är fortfarande tankar, jag tränar på att våga ta plats och bejaka mig själv, inte bara i min relation utan i livet som allmänt...  jag vill utvecklas.... och det kan jag bara om jag ger mig själv den tiden. 

Noah börjar snart på dagis, känner att både han och jag behöver det. Han längtar efter äventyr och att leka med andra barn och inte bara träffas kortare stunder i parken... Han lyser som en sol och vill aldrig gå hem när vi varit där och hälsat på så jag tror jag gör rätt. Tror på dagis, Noah behöver den sociala kontakten och relationerna med andra han kan få där. Han behöver kliva vidare i livet precis som mig... det är dags att se framåt nu. Jag skriver enbart utifrån mig själv och min egen familj, våra behov och tankar om saker... Jag skriver inte ur allmän synpunkt. Alla är vi olika och vägen vi väljer väljer vi ju förhoppningsvis för att vi tror på den och känner att det är rätt väg att gå.

När jag landat i detta nya ska jag försöka hitta rätta vägen för mig, fatta beslut... men innan dess laddar jag hårt inför "make my day" fotograferingen och stylingen jag blivit anlitad för i sommar, ska bli helt fantastiskt roligt! Det pirrar på bra i magen nu för det närmar sig...

Tack alla underbara vänner för att ni orkar med mig och mitt skrivande... för mig är 2012 ett förändringens år, ett år då jag förbereder mig inför nya tag, landar i olika beslut och skaffar mig insikter i hur jag vill leva mitt liv...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails