fredag 6 juli 2012

Lantköket... husets mest älskade plats!

Mycket tid har spenderats i köket senaste veckorna...  de ihållande regndagarna har hållit oss inne i stugvärmen och vi har roat oss så gott vi kunnat med allehanda sysslor i köket. Här sys det gardiner och byggs bilbanor... och det fikas och läses tidningar... och pratas och busas och stökas var dag... och så lagas det ju och äts en herrans massa mat här också förstås.

I morgon blir det också mycket tid här för vi ska baka jag och tjejerna... har fler tonåringar här hemma numer och tillvaron är ganska livad. Men det är så härligt och uppfriskande med sällskap, är så gärna extra mamma när helst dom behöver mig... njuter av att få ha töserna hos mig och Noah är salig av lycka över alla söta tjejer som kramar om han... så härligt med tonåringar... vilka diskussioner, vilka uppesittar kvällar... och vilken temp! Det ryker om knutarna här ibland! När klockan slagit lunch går alarmet här hemma och har dom inte stigit upp då åker täckena av i ett huj ;) I morgon blir det tidigt upp för vi har mycket på schemat. Men jag lär få kämpa hårt med väckningen, kanske kan pannkaksfrukost locka dom ur lakanen.... Man får inte va dum, allt med socker i dras dom till som flugor så kanske ska jag muta med pannkakstårta... är det bakdag så är det! Mamma knep som håller i alla lägen...

Älskar att tillbringa tid här i vårat lilla lantkök... och det gör resten av familjen och vännerna också för det är trångt runt matbordet nu. Känns så fantastiskt att ha tillgång till detta... det är inte stort och vi har inte lyxat med några dyrbarheter under renoveringen utan byggt så billigt vi bara kunde. Men mina drömmar är uppfyllda... det är rustikt, funktionellt och gammaldags. Vi kan elda i vedspisen, njuta av den goa värmen  och rakt utanför dörren ligger terrassen och trädgården.... känner mig så lyckligt lottad, det är ren och skär lycka att få rå om ett gammalt hus! Fortfarande lite små detaljer kvar att göra här i köket men allt får ta sin tid... är inte det minsta stressad längre.

Hade besök av några grannar här om dagen som berättade så härliga historier om huset... hennes morfar och mormor hade bott här i många år. Morfar var skog-vaktare och chef över skogsarbetarna i bygden och hon mindes honom försjunken i tankar rökandes pipa i sin fåtölj i "salongen" och hur han tog emot arbetarna i det dåvarande kontoret (nu gästrum) på fredagarna när de skulle checka ut sina löner. Hon mindes huset så väl från barndomen och kunde berätta in i minsta detalj... och hon har länge hoppats på att någon skulle återställa det som det såg ut då från början... och vi blev så glada när hon berättade att vi byggt tillbaka den ursprungliga planlösningen! Vi har ju inte riktigt vetat då det saknas ritningar på huset.

Nu ska jag värma mig en kopp te innan jag kryper till sängs, blev sent ikväll... men jag älskar sena kvällar... allra helst om jag får tillbringa dem i gott sällskap... i köket!

 Så glad för våra kraftiga öppna hyllor med stuckatur... de sväljer mycket porslin och tungt porslin utan att böja sig en millimeter. Den vaxade bänkskivan i ek håller riktigt bra mot väta... golvvax är fantastiskt bra att stryka på bänkar och bordsytor!
Fler hyllvärmare... här får det plats hur mycket som helst!
 Min underbare spanjor har byggt snyggaste barnsäkerhetslåset... som går att ta av när man vill och enkelt sätts fast igen. En rejäl trälist målad i samma färg som skåpen med en hasp på, helt genialt faktiskt! 
 Nyinköpt gammal skärbräda från butik Fågel Blå, världens bästa ställe för skattletaren! Ska börja samla på brädor tror jag... tycker det är så charmigt att servera plockmat på dessa vid jul, fin frukostar, buffer och sånt....
 Färgsprakande pion från trädgården... doftar ljuvligt! Underbart är kort så jag fyller både kannor och krukor just nu och bara njuter...
 Lyx kaffe... dags att fylla på förrådet nu, var så länge sen vi hade hemma... men nu är det semester och då måste man få unna sig! Kannor på rad hänger på knoppbrädan från Gysinge... vackraste kannan i cremevitt med blå och guldgula blomster som skymtar fram till höger har jag fått i present från min underbara vän! Koppar och skålar kommer från Lågprisvaruhuset i Mariefred :)
 Liten silverkanna från senaste loppis turen... silverskedar har jag samlat på sen jag var liten. Votivljuslykta fick jag i present av dotter :)
 I bakgrunden skymtar en gammal spånkorg... älskar spånkorgar! Över spisen under fläktkåpan hänger diverse köksredskap i smidesstänger, tycker det ger så mycket känsla!
 Persikor är så granna att se på... älskar sammetsytan och de varmt rosa röda färgerna, sen är de så goda i salladen också!
 Stolar som väntar på lite kärlek och omvårdnad, har ännu inte bestämt mig för om möblemanget ska behållas i skick som nu eller målas... hmmm...
 Mera pioner... hela huset är fullt med ill rosa pioner! Bakom skymtar kökets stora vitrinskåp som sträcker sig från golv till tak.... det slukar precis hur mycket porslin som helst.
 Röda rutor i köket, älskar rutor, rosor och ränder...  och tycker det är så fint att kombinera. Använder mest gamla handdukar men dessa nya går inte av för hackor dom heller... inköpta på ICA för billig peng!
 Noahs utkiksplats vid köksfönstret... här vinkar han våra gäster välkomna och adjöken! Pallen kommer från Antikladan i Mariefred. I framtiden ska köket byggas ut med en matsalsdel så att det nuvarande köket blir arbetskök... då ska det byggas en till köksbänk här under fönstret.

10 kommentarer:

Malin's Hus sa...

magiska bilder som ALLTID! Du får till det så fint med ljuset. Det blir verkligen magiskt....

trevlig helg!

KRAM MALIN

Anna Truelsen sa...

Åh åh åh..älskar ditt kök..
Kram Anna

Fågel Blå sa...

Åhhhh I love it so mutch!
Ha en fin helg
Kramar Kathrine

Spets och Silver sa...

Vilka fina skärbrädor du har. Kul med både trä och porslin. Ditt kök är verkligen fint!

Kram Nette

LOPPISLIV sa...

Ditt kök är en dröm!! Ser väldigt charmigt och harmoniskt ut!! Och så mycket fint porslin du har...Love it :-)

Köpte en pall häromdagen som var målad i engelskt rött, då for mina tankar till dig :-)minns att du har denna kulör hemma hos dig, så min pall ska få behålla sin röda fina ton :-) Ha en fin helg!!
Kram Paula

Lucie sa...

Vackert hem och blogg. Jag skulle älska att komma tillbaka och jag letar efter inspiration till ditt hem är långsamt på att förändras. Tack vare en underbar sommar. Med kärlek Lucy

Lucie sa...

Vackert hem och blogg. Jag skulle älska att komma tillbaka och jag letar efter inspiration till ditt hem är långsamt på att förändras. Tack vare en underbar sommar. Med kärlek Lucy

Johanna sa...

Så otroligt fint kök och många vackra ting:)

Kram Johanna

Madame Petite sa...

Tusen tack ni rara för så fina ord om köket. Blir så glad att ni gillar det vi kämpat ihop här hemma! Det var en period jag aldrig ska glömma, första renoverings etappen... så jobbigt, men vilken glädje sen när man ror i land! Väldigt lycklig över fina ord om mina foton också, det värmer ända in i hjärterosten...

Kramar!

Anonym sa...

Underbart fint kök, drömmer om ett liknande nångång i framtiden...
Har ni slipat och målat luckorna själva, eller lämnat in? Är det Ikeas Lidingö?

Tack för all inspiration!!

//Sanna

Related Posts with Thumbnails