fredag 10 augusti 2012

Blomstrande lantkök...

Äntligen har jag sytt klart 1700 tals rullgardinerna till köket! Resultatet blev i mina ögon sett ett "Kate Forman" inspirerat kök som andas både engelsk romantik och svenskt gustavianskt 1700 tal. En skön blandning textiler som harmonierar fint med varandra... engelskt rött och ljuvaste rosa är en härlig kombo, likaså mönsterkrockar med både rosor, rutor och ränder...

Kate Forman är min störta inspirationskälla, jag är helt galen i hennes stil.... fullkomligt tok älskar den! Men vi har ju på långa vägar inte möjlighet att handla textiler via henne så jag får helt enkelt försöka få till stilen något så när med billigare alternativ. Ja, nu ser det ju inte lika glassigt ut som hos Kate forman inte, men jag är lycklig så det spritter ändå! Textilierna i det här köket kommer från Lågprisvaruhuset i Mariefred och ICA! ;)

1700 tals rullgardinerna syddes med knytband och inte med draglina, enklare för mig som måste hålla tungan rätt i mun när jag gasar på symaskinen. Någon dag i livet kanske jag avanserar... vem vet!? Funderar redan nu på att fodra dom... :)

I brist på enkla bomullsband som jag egentligen ville ha till mina rullgardiner fick det bli bomullsspets som uppknyt för det hade jag hemma... sydde dubbla spetsar bredvid varandra så det blev en uddkant på vardera sida. Upptill sydde jag en 3 cm bred kanal för en trälist att fästa öglor i. Öglorna skruvas rakt ner genom tyget och in i trälisten. Gardinerna monterades sen enkelt mot fönstret genom två krokar i fönsterkarmen som fäster i öglorna i trälisten på gardinen. Längst ner på gardinen syddes en kanal för en rundstav.... så att gardinen inte hänger ner sig på mitten... det underlättar också upprullningen. Gardinen över glasdörren går ända ner i golvet om man släpper ner den.

I helgen ska jag sy en rullgardin till gästrummet... av en gammal grov linneduk med spets och broderi. Älskar att sy... funderar på att gå en kurs så man lär sig lite mer!

Matplatsen... vårt kök är allt annat än stort men det fungerar mer än väl och vi får plats många runt bordet!
Mixat och matchat... engelskt rött och gammelrosa, rutor och rosor... 
Första spetsbanden påsydda, nu ska nästa par sys dit så att spetsen får uddkanter åt vardera håll. Sydde även ihop spetsarna mot varandra för hand så att de håller ihop och inte glipar...
Det smårosiga tyget köptes på Lågprisvaruhuset i Mariefred... tyget har en fin linnestruktur och kraftig kvalitet. Gammelrosa rosor mot en cremevit botten... blir fint mot de mörkare längderna i linne.
Stolarna är gamla NK stolar med rottingrygg, bordet är att bondbord från 1800 talet... allt fyndat på Blocket.
Kristallkronan med ljuskrans tänds ofta... vardag som helg, men känslan blir alltid festlig och varm. Vi förbrukar mängder med ljus i den här familjen, året runt... både dagtid och kvällstid.
Stora vitinet från PB Home, här ryms mängder av keramik och porslins samlingar... toppenförvaring i vårt lilla kök!
Enkelt på bordet idag... gammal skål från Frankrike och barockljusstakarna från Tove Aman. Klassiker som aldrig går ur tiden...
Älskade lykta!!! Min 1600-tals skatt som för flera hundra år sedan tjänade som "rumpvärmare" under någon flickas kjol kalla vinterdagar. Galet att tänka i dessa perspektiv när man tänder ljuset, vilken ålder... och vilken rolig historia!
Rosor både på tvären och bredden... en ensam längd får hänga tillsammans med linnet vid veranda dörrarna. Fint att kombinera olika rosenmönster. Gardinlängden med stora rosor kommer även den från Lågprisvaruhuset i Mariefred.
... och till sist, det gamla kryddskåpet som fått rutiga gardiner i mörkrött. Gardinerna är sydda av kökshanddukar från vår lokala ICA-handlare. Det väntar ett par detaljer till in till köket med rutigt tema... men det kräver en hantverkar hand, eller två.... längtar! :)

Related Posts with Thumbnails