torsdagen den 13:e september 2012

Uppdukat till fest...

Att bjuda hem kära vänner och duka bordet till fest mitt i vardagen ger livet extra guldkant... att njuta god mat i gott sällskap är en lycka för själen! Det blev en stämningsfull dukning i romantikens tecken. Guldgula päron, höstblossande Syrenhortensia och vackraste linnet... festdukningar är något det roligaste jag vet att lägga handen vid, det är så härligt att få vara kreativ!

Vi äger inga lyxiga serviser, inga silverbestick och inga kristallglas... vi äger en IKEA servis, rostfria bestick och IKEA glas. Ekonomin har inte tillåtit några större utsvävningar när det kommer till dessa ändamål... men med ljus, blommor och kärlek blir det festligt ändå! Naturens skatter lyfter ett sparsmakat bord, likaså vackert linne... här har jag blandat både gammalt och nytt. På bordet ligger en antik fransk linneduk med röda ränder, gamla rutiga linnehanddukar hoprullade på tallrikarna och nya spetskantade linneservetter i soppskålarna... 

...Linneduken är en dyrgrip förstås som alla franska antikviteter och köptes in till butiken, men ingen köpte den så då fick den komma hem till oss. Om mannen min skulle veta vad den är värd skulle han hoppat tre meter och förmodligen sålt av den på Stockholms auktionsverk innan jag ens hann att blinka, hahaha... så jag får nypa mig i armen och hoppas på att han missar denna bekännelse. Dukarna är något av det lyxigaste jag äger i materiell väg, om man mäter i nödvändighetens mått...

Någon gång i livet ska jag satsa på vackra serviser och riktigt silver... det vore lyxigt att kunna göra det för jag älskar verkligen keramik! Udda gamla tallrikar är också alldeles förtjusande charmigt, blir bara inte av att jag kommer mig för att börja samla!

Bilderna är fotade med nya utrustningen, vet inte om ni ser.... men skillnaden är enorm! Ni har ju sett mina bilder i ett litet format här på bloggen och då märks inte alltid den bristande kvaliteten. Nya utrustningen ger helt andra möjligheter, bilderna tål större format... gigantiskt format faktiskt, men det kan jag tyvärr inte bjuda på här för då skulle bloggen krascha inom en månad! :)

Min Nikon D800 och jag har blivit bästa vänner... har svårt att slita oss från varandra helt enkelt! Det är gudagott att kunna ägna dagarna till detta nu. Så fort jag testat färdigt min kamera ska jag ta tag i resten... lägga upp en plan för framtiden!

För att se bilden i större format... högerklicka först... vänsterklicka sen och öppna bilden i ny flik!













11 kommentarer:

Olga A sa...

Det är väl vad man gör med det man äger och inte VAD man äger avgör om man ska trivas med sina saker & ting? Du har en fin känsla för fina ting och din dukning kan slå de "proffsiga" med alla fina krusiduller och många kristallglas ;)

Ha en fin helg!

kram/Olg@

Anonym sa...

Åh vilka vackra foton du tar....du är ju bara så begåvad:)
Jag hoppas du gör en fin bok en vacker dag.....:)
Kram/Jeanette

lisashus sa...

Åh, vilket vackert dukat bord och så vackra bilder! Tänk, att få vara gäst hos dej! Så välkomnande och omtänksamt in i minsta detalj!

Linneduken är helt otroligt fin! Själv har jag samlat lite vita linnedukar på Myrorna och liknande, likaså linneservetter - fantastiskt vad man kan hitta!

Jag tycker att dina bilder alltid har varit så vackra och ser nog inte någon skillnad!:) Lycka till med planerna!
Kramar
Lisa

Lilla Blanka sa...

Hej fina Jenny!

Åh så vackert..! Dina foton är som en ljuv dröm <3

Kram och ha det gott!
Mia

Fågel Blå sa...

Helt underbar dukning så vackert!
Och vilka vackra bilder!
Vackert så längt ögat kan nå
Ha en fin Helg
Kramar Kathrine

Vlaďka sa...

Hi Jenny,
LOVE your table!!!!!
xoxo Vlaďka

LOPPISLIV sa...

Sååå himla vacker dukning Jenny!! Du har en sån underbar talang för att få till den där speciella känslan!! Superfint!! Och så vackra bilder från ert vardagsrum, den röda tråden i rött som går igenom hela huset gillar jag skarpt!! Tänker på dig när jag ser min lilla pall i engelskt rött här hemma :-) som jag inte målade över vit ( om du minns :-))

Läste din berättelse om din barndom, så rörande men ändå sån styrkeläsning om att det finns hopp och ljus. Så starkt av dig att dela med dig av dina erfarenheter. Massor av kramar Paula

Lilla Kråkslottet/ Angelica sa...

Man blir som lite mjuk och skimrande rosa inombords när man tittar på dina bilder!! Så vackert!! Kram!

Madame Petite sa...

Innerligt och från djupet av mitt hjärta, TACK!

Ni lyfter mig, jag blir så glad!

...Olga, vilken underbar komplimang, den ska jag leva på länge!

...och till dig Jeanette vill jag tacka extra för att du skulle vilja se en bok i framtiden... kanske blir det en, jag drömmer om det... och drömmar kan ju besannas!

...Lisa, du kanske blir gäst här någon gång. Den tanken känns inte särskilt främmande alls. Tycker det känns som vi känner varann! Vet också att dina gäster blir väldigt väl omhändertagna hemma hos dig... njuter ofta av dina inlägg om nära och kära du pysslat om!

...Tusen tack Mia, blir så lycklig!

...Kathrine, dina ord värmer alltid så gott!

...Thank you Vlad'ka!!! :)

...Paula, självklart minns jag din pall, den är ljuvlig! Måla den aldrig! ;)Jag älskar engelskt rött! Älskar också gråblått och petrol/smuts turkos och funderar på hur jag ska kunna lyfta in den färgen mer utan att det blir fel. Hade det mycket i lägenheten och saknar det!

Tack för dina ord om "min saga"... Det har varit en lång och krävande resa... kämpar fortfarande med gamla demoner men är fri från skam! Jag har ett lyckligt liv nu... :)

...Angelica :) jag drömmer mig ofta bort till svunna tider och sätter gärna lite guldkant på vardagen. Tycker om att skapa stämningar och det mjuka är min melodi. Lite magiskt skimmer är gott för själen... det gör mig lycklig! :)

KRAMAR till er allihopa underbara som ger så mycket feed back!

Anna sa...

Inspirerande och underbar dukning och lika inspirerande och vackra foton! Du är otroligt duktig!

Ha en trevlig dag!

:)Anna

Madame Petite sa...

Tusen tack Anna, dina ord värmer gott denna regngråa eftermiddag!

Kramar!

Related Posts with Thumbnails