2013-02-28

Vita villan....

Idag åkte jag till pressbyrån i Mariefred med fjärilar i magen... det var ett nervkittlande ögonblick att lyfta ett nummer av Jeanne d'Arc Living Magasinet från tidningshyllan i en smockfull pressbyrå. Overklig känsla att slå upp sidorna med reportagen jag fotat och skrivit... mina första jobb i tryck... vilken lycka!

Först ut är Vita villan Tullinge... där i den vackra gamla arbetarbostaden bor Charlotte med sin familj. Att hon har jobbat som dekoratör i många år undgår nog ingen. Det var magiskt att kliva över tröskeln där... Charlotte har gjort allt arbete i våningen själv. Snacka om imponerande!!!!! Jag är totalt såld på hallgolvet.... så galet fint!

Tusen tack till dig Charlotte för en fantastisk dag... den sitter gjuten i hjärtat!

Nedan bilderna från reportaget i Jeanne d'Arc Living nr 3, samt några extra pics... reportaget var hela 16 sidor långt men jag har fotat bilder som skulle kunna räcka till att fylla hela tidningen ;) Det gick liksom inte att låta bli...

Skulle du också vilja vara med i ett inredningsreportage i Jeanne d 'Arc Living Magasin eller någon annan fin inredningstidning och har ett hem som skulle passa?! Hör av dig med några rader och bilder till min mail! Just nu fyller jag almanackan med bokningar för vår- och sommarreportage.     

Mailadressen är: info@madamepetite.se


Entrén till Charlottes våning... utanför brann lyktor och fina arrangemang med vårblommor hälsade oss välkomna. 

Hallen en trappa upp är stor och vacker som ett smycke med sitt handmålade rutiga golv och valvbågsfönster...

Raraste köket och så mycket gott på bordet.... Charlottes vårlåda i fönstret med silkespapper, rosa rosor, kumquarts, valnötter och körsbärskvistar blev jag så inspirerad av. rusade till affären dagen efter för att köpa valnötter men icke... finns inte en valnöt i butik kvar! Om någon av er läsare har ett gäng till försäljning kan ni väl hojta! :) 

Alltså... att gå på kalas hemma hos Charlotte är som att gå på bal på slottet. Vilken makalös dukning! Tårtan är en ljuvlig kardemummakaka med cremecheese frosting... översållad med rosenblad. Som en dröm!

Matsilvret var sagolikt... terrinen och soppsleven gav mig hjärtklappning!
Matsalsbordet har Charlotte byggt själv.... ett underrede till ett trasigt gammalt bord fick en ny skiva av rejäla plank. Sen målades allt grått med linolja. Tjusigt!
Varma och kalla färger i en skön harmoni... lyfter och bryter och ger spännande kontraster...
Vardagsrummet med stora skåpet från Charlottes mormor... nytt möter gammalt i en skön twist... mörkt cognac bruna möbler mot en grå bas. Trots de stora mörka möblerna är rummet luftigt och ljust...

Så vackra färger ihop... gråblå, turkos, mässing och cognac... mums...

Sovrummet... ja, vad ska jag säga.... så mjukt och vackert! Det förgyllda detaljerna mot det ljusa gråa ger liv...

Älskar det lilla toalettbordet... och femarmade ljus är något jag absolut vill införskaffa!
Lovely lovely lovely...

Sen en liten parentes... jag har läst om skribenter som blivit irriterade på att texterna i Jeanne d'Arc Living inte är korrekt översatta eller blir exakt som originaltexten. Det finns en logisk förklaring till det som jag gärna vill upplysa er läsare om. Tidningen trycks och översätts på 8 språk... så felskrivningar och lite märkliga meningsuppbyggnader kan förekomma och förekommer ganska ofta. Jag lämnar in en svensk text... sen bearbetas den i Danmark och skrivs om här och var för att passa bilderna de väljer ut och antalet sidor reportaget ska tryckas på. Man får se bortom detta helt enkelt. De gör sitt allra bästa för att tidningen ska bli så fin och härlig att läsa som det bara går. Texten blir inte exakt som originalet, kan vara bra att veta...

I morgon visar jag bilder från påskfirandet på Violas Bossgård. Det är också ute i Jeanne d'Arc Living Magasinet nr 3... missa inte det!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails